"ה' אוהב אותך": פרשת בלק \\ הרב אפרים אפשטיין | האזינו

הרב אפרים אפשטיין No Comments on "ה' אוהב אותך": פרשת בלק \\ הרב אפרים אפשטיין | האזינו

פנינים לפרשת השבוע, מאת הרב אפרים אפשטיין, באדיבות ארגון "ערכים"

צילום: מרצי ערכים
22:24
27.04.24
קובי פינקלר No Comments on ברקע הלחימה ברצועה: גדודים בצה"ל נערכים לפעולה ברפיח

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

השבוע בפרשה אנחנו נתקלים בפלא של ממש,
באתון מדברת,
" ויפתח ה' את פי האתון ותאמר לבלעם מה עשיתי לך כי הכיתני זה שלש רגלים"

האתון שפותחת את פיה ומתחילה לדבר כאחד האדם,אינה מוציאה מפיה מילה או שתים,
היא מנהלת דו שיח של ממש עם בלעם.
היא אומרת…,בלעם עונה לה…ושוב היא עונה לבלעם.

השאלה היא למה ??
מדוע משנה הקב"ה את סדרי בראשית ופותח את פי האתון ??

זה אומנם לא פעם ראשונה שאנחנו נתקלים בנס שחורג מגדרי הטבע,
היו את מכות מצרים ,קריעת ים סוף,הניסים במדבר, ואפילו אדמה שפותחת את פיה לפני שתי פרשות,
אבל…בכל הפעמים שהתורה מספרת לנו על נס שהתרחש, טעמו מופיע בצידו,
מכות מצרים – למען שתי אותתי אלו בקרבו ולמען תספר…
קריעת ים סוף – הצלת עם ישראל וחיזוק האמונה.
הניסים במדבר סיפקו אוכל ומזון לבני ישראל
והאדמה שפתחה את פיה שימשה כאות ומופת לצדקתו ולהוכחת אמינותו של משה.

אבל הנס המופלא של פתיחת פי האתון,מה היתה מטרתו ??
וכי זה מנע מבלעם להמשיך במסעו עם שרי מואב ??
האם בלעם התנהל אח"כ באופן שונה במסעו למואב ??

כפי איך שנראה מהפסוקים, בלעם כלל אינו מתפעל מהאתון שפותחת את פיה,
הוא מנהל איתה דו שיח עד לרגע שהקב"ה פותח את עיניו והוא מבחין במלאך.
לא מוצאים שום תאור ולו מילה אחת שבלעם השתומם או נרעש מכך שאתונו החלה לפתע לדבר.
אז…בשביל מה שינה הקב"ה סדרי בראשית ??

האם משהו קרה בעקבות הנס של פתיחת פי האתון ??

כלפי מי או מה כוון הנס של פתיחת פי האתון ??

בחז"ל מופיע שיש רגע אחד ביום שבו הקב"ה זועם, כפי שנאמר בתהלים "וקל זעם בכל יום",
ובלעם ניסה לכוון לרגע הזה כדי לקלל את עם ישראל.
מה עשה הקב"ה ?
" כל אותן הימים הקב"ה לא כעס".
חז"ל מסבירים שעניין הכעס הוא חלק ממעשה בראשית ,יש בו צורך לקיום העולם.

א"כ מדוע שוב משנה הקב"ה את סדרי בראשית ומונע את הכעס מהעולם ?
יכול הקב"ה להרדים את בלעם באותם רגעי הכעס מבלי שיהיה צורך לשנות מעשה בראשית ??

כבר מצאנו בחז"ל את המעשה עם רבי יהושע בן לוי שרצה לכוין לאותו רגע של כעס,
והקב"ה הפיל עליו שינה,
מדוע שלא יקרה כך עם בלעם,מדוע יש צורך לשנות מעשה בראשית ??

את השאלות האלו,בנוסח קצת שונה ,מצאתי ששואל רבי ירוחם ממיר.
והוא גם עונה…

אכן כן…לניסים האלו לא היתה שום מטרה,
אך זו מטרתם,להיות להיות סיבה.

התבלבלתם ??

הקב"ה ,כך כותב רבי ירוחם ממיר,אוהב אותנו.
הוא לא רק מספק לנו את כל צרכינו,הוא אוהב אותנו.

מי שאוהב ,מביא מתנות.
ומתנה היא ,דבר שמעבר לנצרך.
אוכל וביגוד שאבא מביא לילדים שלו,לא מוגדרים כמתנות.
מי יביא להם ? ברור שאבא..
צעצועים זה מתנות.
ככל שהמתנה היא פחות הכרחית ונחוצה למקבל ,כך ערכה כמתנה עולה.

ניקח לדוגמא שעון שמישהו מקבל במתנה.
אם המטרה היא רק כדי שיוכל לדעת מה השעה,אז יספיק גם שעון ששוויו 50 שקלים.
ככל שמחיר השעון יהיה גבוה יותר,כך הוא יהווה אינדקציה לרמת הקשר בין נותן המתנה למקבל המתנה.
אם מחירו של השעון יהיה מופרז, אז סביר יהיה להניח שנותן השעון לא מכוין לכך שהמקבל ידע מה השעה…
אלא שידע…כמה הוא אוהב אותו.

הניסים של שינוי מעשה בראשית אכן לא היו הכרחים…
הם לא נצרכו לשום מטרה, היה אפשר גם בלעדיהם.
הם נצרכו רק לדבר אחד,

כדי שכל אחד מאיתנו ידע שהקב'"ה אוהב אותו,
שנדע שהקב"ה מוכן להפוך בשבילנו את סדרי בראשית.

באותו זמן של ההתרחשות יתכן שעם ישראל אפילו לא ידע מפתיחת פי האתון ,
אבל זה נעשה ונכתב בתורה כדי שלדורי דורות,
כל אחד שיקרא את הדברים ידע שהקב"ה אוהב אותו.

הניסים האלו נעשו כדי להראות את אהבתו של הקב"ה,
אין בהם צורך אמיתי…
הם נשיקות של אלוקים.

אם עד כאן הדברים מתיישבים על ליבכם אז רק עוד תוספת קטנה.
כשהקב"ה פותח את פי האתון נאמר,
"ויפתח ה את פי האתון",
אבל בפרשת קרח כשהקב"ה פותח את פי האדמה נאמר " ותפתח האדמה את פיה" ,לא מוזכר שם "ויפתח ה' את פי האדמה"
מדוע ??

שם בפתיחת פי האדמה היתה סיבה מוצהרת לנס,
אין צורך לציין שהקב"ה הוא זה שחולל את הנס,אף אחד לא יעלה על דעתו שהנס התרחש לבד.
אבל אצלנו בפתיחת פי האתון, כל הרעיון הוא,
" ויפתח ה…".
כל הרעיון הוא להראות את אהבתו של ה.

===

להערות והארות אשמח גם במייל
[email protected]



0 תגובות